tisdag 17 januari 2012

Check

Shiiiit va kul halkbanan var! Hade verkligen inte behövt vara nervös för något alls :)
Först hade vi en genomgång och då verkade de lite strikt med alla hans regler och alla hot att om man går ditt eller datt blir man avstängd från banan och så vidare! 

Sen delades vi in i grupper om 6 i varje, Jag kom i samma grupp som jessica då! (Satt bredvid henne i körbilen upp och så började vi snacka för hon var lika nervös haha!) Vår grupp började med teori. Vi fick se filmer och kolla på lite kvaddade bilar, kolla på vinterdäck och sommardäck, se hur mycket sprit de är i olika drickor och sånt, vi fick även se på när en tjej testade krockstolen (när man åker i gångfart med bälte för att se vad som händer) Sen när klockan blev 9.20 så var de vår tur att gå ut på körbanan. 

Vi åkte först ett varv med Marcus (vår körlärare från skolan som var med och instruerade min grupp) Han visade då vad man ska göra och hur fort vi ska köra på första varvet (sen sa han mer info i walkie talkien till nästa varv) Så först ut var en tjej, sen var de Jessica och sen var det jag =) Då skulle vi åka i 50 km/h och börja panikbromsa mellan två korner och försöka väja för gubbarna som kom ut på övergånsstället (det klarade ingen) Sen i andra änden av banan ska vi köra slalom i 24 km/h. Nästa varv skulle vi köra i 45, då klarade jag att inte träffa gubbarna men de tar endå runt 80-90 meter innan jag stod still med bilen. Sen körde jag slalom i 28, sen nästa varv fick jag välja själv vilken hastighet jag ska välja och körde då i 39, då gick de hur bra som helst och så åkte läraren med mig tillbaka och vi körde slalom i 30 och åkte runt några varv. 

Nästa övning sker på bana 2 så då bytte vi bilar till en nyare modell av ford focus än vi hade innan (gillade den äldre bättre, mycket goare att köra) Denna banan gick ut på att köra upp för en backe i 15 km/h och sen efter backen försöka stanna vid rödljuset i nedförsbacke, det klarade jag varenda gång långt innan rödljuset förutom när jag körde i 20 för då åkte jag förbi med några meter. Nästa övning var att köra i en högersväng och försöka hålla sig kvar i sitt körfält i 40, sen 45 och sen egen hastighet. I 40 gick det bra, i 45 fick jag sladd på slutet och i min egna hastighet körde jag 40 och det gick super bra, Plus att han då skickade ut en docka som jag inte alls var beredd på, men han endå väja och stanna på min sida av vägen och inte köra på gubben - de fick jag beröm för! 

Sen gick vi in och hade lite genomgång igen =) 

Efter detta hade vi omkörningslektion, så jag och Jessica åkte med peter och de andra två åkte med marcus. Jessica körde från axamo till bondstorp eller nåt sånt och körde om den andra körskolebilen på vägen dit och vice verca. Sen körde jag hem och parkerade vid körskolan :) det gick super bra och han sa ingenting om min körning så de gick bra som fan =) 

Denna dagen var så otroligt kul och de är absolut ingenting att vara nervös för! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar